Aad & Jet per fiets naar Rome!

De eindloze vlaktes van Italie

Dag 21: Verona - Lendinara (87.4 km)

Vanochtend als eerste aan het ontbijt in ons hotel en daarna snel Verona uitgereden, want de wolken waren toch wel donker. Eenmaal de stad uit kwamen we terecht op het Italiaanse agrarische platteland.

Heel vlak en we reden op leuke kleine wegen. Tijdens onze eerste stop voor een cappuccino belandde we in een Zondagse markt waar geen eind aan leek te komen. Uiteindelijk hebben we ongeveer een kilometer moeten lopen over de markt, want ja, onze route ging ook zo.

De donkere wolken werden minder en zonder een regendrup gevoeld te hebben kwam alsnog de zon tevoorschijn en werd het gelijk war.

Onderweg geluncht in Montagnana, een klein stadje volledig omringd door een stadmuur met wel 24 torens. Het ging lekker vandaag, dus uiteindelijk hebben we door het soms verlaten, vervallen landschap behoorlijk wat kilometers kunnen maken. We slapen in een B&B voor maar 20 euro p.p.

Het stadje waarin we zitten is op zijn retour. Alles staat te koop, winkels zijn gesloten/failliet en veel vervallen huizen en gebouwen.

Na veel zoeken een restaurant gevonden boven een winkelcentrum waar uiteindelijk het halve stadje op deze Zondagavond bleek te zitten.

Een halve liter vino kon natuurlijk niet uitblijven na de behaalde 2e plek van ons cluppie Feyenoord!!

Dag 22: Lendinara - Longastrino (100.5 km)

Vandaag was weer zo'n dag, eentje waarop niet alles loopt zoals je wilt.

Het ontbijt vanochtend was Italiaans (we waren er al voor gewaarschuwd): voorverpakte zoete croissantjes en wat jam. Maar er waren er in ieder geval veel, dus ons buikje zat alsnog vol!

Strak blauwe lucht en weinig wind. We gingen vol goede moed op pad.

Al redelijk snel kwamen we over de Po heen, een hele grote rivier, waarna de stad Ferrara volgde.

Na deze stad werden de vlaktes eindeloos, je kon soms oneindig ver kijken over het agrarische landschap. In het stadje waar we gepland hadden te overnachten bleek geen van te hotels open.

Probleem was dat het eerst volgende overnachtingadres pas 25 km verderop lag. Maar we hadden natuurlijk weinig keus, dus na wat fruit te hebben gekocht als krachtvoer zijn we verder gegaan.

Na veel tegenwind en veel teveel kilometers uiteindelijk met hulp van wat Italianen een bed gevonden. Geen avondeten, geen ontbijt.

Gelukkig zaten er wat mannen die in de omgeving werkte in hetzelfde complex en we konden met hun meerijden naar de enige tent in de omgeving die open was op maandag voor avondeten. Aad en Jet samen op de passagiers stoel voorin en tijdens het eten ons Italiaans goed kunnen oefenen. Eerst kregen we pasta (vers gemaakt en gevuld) en Aad had daarna nog om ‘carne' gevraagd. Nou, dat heeft hij geweten, een heel bord vol met allerlei soorten varkensvlees (speklap, 2 hamburgers, 2 worsten en een sate). Na de koffie kwam de limoncello nog tevoorschijn. Bij het afrekenen hoefden we uiteindelijk maar 20 euro te betalen.....Het was een leuke avond!

Dag 23: Longastrino - Cesena (72.9 km)

Vanochtend ons verslapen (zou het aan de limoncello hebben gelegen?) en na een ontbijt van cappuccino en een croissant maar op weg gegaan. Al snel moesten we met een pondje de Reno over om de weg verder naar Ravenna te pakken. De vlaktes werden al gauw niet meer eindeloos, want in de verte doemde de Appenijnen langzaam aan op.

In Ravenna de lunch gekocht om deze even later in een dorpje verderop op te eten.

Het landschap is aan het veranderen, meer bomen, mooiere huizen en een groenere omgeving. Toscane zit eraan te komen!

Om zeker te zijn van een overnachtingsplek een kleine omweg genomen richting een grote plaats, Cesena. Daar bijna aangekomen ging het mis, de eerste platte band! Gelijk maar gestopt en de hele binnenband vervangen. Dit koste ons uiteindelijk bijna drie kwartier vertraging, maar we waren er al bijna.

In Cesena het eerste, beste hotel gepakt dat aan de rand van het centrum lag. Zo zijn we er morgen ook snel weer uit. Even de stap ingelopen voor een drankje en later een hapje.

Morgen zullen we weer moeten klimmen!

Ellen

Hee Jet en Aad, wat een super leuke verhalen allemaal! 100 kilometer fietsen op 1 dag, bikkels! Heel veel plezier nog!

Eline

Jullie verhalen blijven leuk om te lezen:). Lekker avontuurlijk met voor en tegenspoed! Ga zo door en heel veel plezier in het mooie Toscane etc. xxx

Diane van der Krogt

Hallo Aad en Jet!

Ik geniet nog steeds van de verhalen en jullie van het avontuur! Wat een geweldige ervaring. Volgens mij leveren de onverwachte zaken (meerijden met de Italianen; zien waar je belandt) de mooiste ervaringen op...? Hoewel na zo'n tocht voorspelbaarheid ook wel zijn aantrekkelijke kanten zal krijgen:-)! We hebben hier enorm genoten van de wedstrijden met AZ en Heracles in de Kuip. Dat hebben jullie ongetwijfeld gehoord van Thijs. Wat een euforie ook na Heerenveen. Daar waren we helaas niet bij. Fijn dat jullie straks ook weer Annemiek en Jon naast jullie treffen bij het wakker worden..:-)! Veel plezier en succes in het laatste stukje! Liefs en hartelijke groet Diane en Rob.

Myrthe

Ey jetie,

Klinkt echt dat het super vlot gaat! En fijn dat het weer mee zit. Zal straks wel fijn zijn chillen in frankrijk. Veel plz nog het laatste gedeelte!
Tot snel x

Nicole

Jeetje wat gaat de tijd toch snel, ik zie het ene bericht na het andere binnenkomen en nu eindelijk weer tijd om een beetje bij te lezen. Goed bezig met fietsen zeg, prachtige foto's en het moet ook heerlijk zijn om eindeloos de lekkerste dingen te kunnen eten en drinken :-). Heel veel succes en plezier nog!