Aad & Jet per fiets naar Rome!

Een reisje langs de Rijn

Dag 5: Bonn - Rhens (79.1 km)

Aad had iets teveel gedronken gisteren en daarom waren de benen vanmorgen pap. Jet daarentegen had goed geslapen (zonder Aad) en voelde zich fit!

Bij Bonn zijn we gelijk aan de oever van de Rijn gekomen en van daaruit hebben we de hele dag stroomopwaarts gefietst. In elk dorpje was wel een boulevard met terrassen en winkeltjes, al waren deze nog niet gevuld. Het toeristenseizoen is duidelijk nog niet begonnen.

Bij een backerei in Remagen (bekend van de film ‘a bridge to far' volgens Aad) heerlijke kuchen gekocht en deze later in de zon op een bankje opgegeten.

Het weer zit ons tot nu toe erg mee. Nog geen regen gehad en veelal wolken afgewisseld met zon. De temperatuur mag wel wat omhoog, al zal Aad waarschijnlijk tot in Italië met zijn muts en thermo handschoenen fietsen.

We zijn gefietst tot Rhens, wederom een kleine dorpje dat best uitgestorven oogt. Aan de Rijn maar weer een pils gedronken (geen halve liter weissen, dat trekken de benen van Aad niet) en vervolgens in het hotel gegeten. En vol dat we zaten. Je krijgt hier in Duitsland grote porties voor weinig geld.

Dag 6: Rhens - Schwabenheim (75.7 km)

Bij het opstaan was de lucht al grijs en regende het licht. Toch scheen bij vertrek het zonnetje. De route leidde weer langs de Rijn met zijn vele bochten, kasteeltjes en vakwerk dorpen. Na ongeveer 10 km was het helaas toch tijd om voor de eerste keer onze regenkleding aan te trekken. In het begin is het nog grappig om de ander te zien in van die lompe kledij, maar na 10 min fietsen was de lol er wel vanaf/ Onderweg vaker dan normaal gestopt voor een koffie (als je niet oplet krijg je hier in Duitsland gelijk een hele kanchen p.p.) of lekker snackje.

De Rijn hadden we na verloop van tijd wel gezien, dat lag mede aan het feit dat we veelal langs een drukke weg moesten fietsen en het weer af en toe ook niet meeviel.

Gelukkig ging de route in de middag van de Rijn af en hebben we de dag weer afgesloten in de zon.

In het dorp waar we nu zitten is dit weekend door het gehele dorp een openbare kunstexpositie. Deze zijn we langs gegaan en onderweg genoten van de gratis prosecco en borrelhapjes ;)

De benen doen het nog goed, al hebben we wel ieder zo onze eigen pijntjes. Jet van de knieën en die van Aad zijn soms pap. Het Duitse eten bevalt tot nu toe erg goed. Betaalbaar en ook als vega zijnde kan je best uit de voeten hier.

Dag 7: Schwabenheim - Ludwigshafen-Oggersheim (84.4 km)

Vanochtend moesten we de hoteleigenaar uit bed roepen voor vertrek. Er was niet gerekend op ontbijt dus uiteindelijk maar met een lege maag vertrokken. Gelukkig hadden we nog een koffiebroodje van gisteren die we onderweg konden delen/

Na 8 km alsnog kunnen ontbijten en waar beter dan bij een Shell benzinestation. Lekkere croissants en een koffie. Ook gelijk maar broodjes gekocht voor de lunch.

De route leidde ons door Rheinhessen, een gebied met veel weingutten (oftewel kutten door ons genoemd) en kleine dorpjes.
Thijs hield ons op de hoogte van de stand bij ons cluppie en toen bleek dat ze hadden gewonnen hebben we onszelf getrakteerd op een lekker stuk gebak.

Onderweg een grote onweerbui kunnen ontwijken en uiteindelijk aangekomen in Ludwigshafen, een redelijk grote industriestad, waar we niet doorheen, maar omheen gaan. We zitten in een redelijk hotel langs de doorgaande weg. Net mogen genieten van de Kroatische keuken, geserveerd door een chagrijnige hoteleigenaar....maar daar trekken wij ons niets van aan. Wederom lekker gegeten.

Over twee dagen hopen we in Tübingen aan te komen waar we onszelf een wel verdiende rustdag gunnen.

Dag 8: Ludwifshafen-Oggersheim - Pforzheim (106.1 km)

Gisteren hadden we bedacht dat we in twee dagen naar Tü bingen zouden rijden. Dit betekende twee dagen van ieder 90 km voor de boeg.

Na eerst bij een supermarkt inkopen te hebben gedaan voor de lunch en tussendoor gingen wij op weg. Eerst nog om Ludwigshafen heen, maar al snel zaten we weer aan de geliefde Rijn. Tot aan Speyer hebben we deze gevolgd, hem toen overgestoken en voorgoed verlaten. Het was fijn je deze dagen als onze gids gehad te hebben ‘lieve Rijn'.

Bij het verlaten van de Rijn lieten we ook het vlakke landschap achter ons. De heuvels hebben zich laten zien en voelen, zeker aan het einde van de dag. Toen er bij het door ons voor bedachte hotel geen plek bleek te zijn en we moesten doorrijden naar de volgende stad hadden we het wel even zwaar.

Uiteindelijk veel meer kilometers gereden dan we wouden, maar als voordeel weer dat we dan morgen iets minder hoeven.

We kijken uit naar de rustdag in Tübingen, waar we lekker kunnen gaan wassen, de stad bekijken en uitrusten.

lida

Als ik het zo lees, gaat het allemaal heel gezellig. Geniet van het samenzijn en ik wist niet dat Aad wel eens teveel dronk. Hij geeft ons altijd de indruk dat al die lege flessen alleen maar van ons zijn. Maar de volgende keer in Frankrijk gaan wij ons niet meer schuldig voelen. Succes verder en heel veel plezier. We genieten van jullie verhalen. Liefs lida

Meike

Leuk, zo langs de Rijn! Wel fijn dat de eerste rustdag eraan komt, kan me zo voorstellen dat een dagje van de fiets af ook wel lekker is :).

Machelien

O, o, o, ik voel helemaal mee met al die pijntjes. Geniet maar lekker van die rustdag dan kunnen jullie er weer met frisse moed tegen aan. Liefs, Machelien

Sanne

Leuk jullie verhalen reis zo te volgen! Zo te lezen hebben jullie het prima naar jullie zin! Fijn dat jullie boffen met het weer. Geniet van de rustdag!

Liefs Sanne

Ellen

Wat leuk van jullie avonturen te lezen!
Jullie zijn dus al verslaafd aan de Duitse broodjes en teilchen? ;-) Hopelijk valt het weer vandaag een beetje mee en hebben jullie en heerlijke rustdag in Tuebingen.
Geniet ervan!

Joke D

Knap hoor , pa en dochter, en dat het al zo lang goed gaat.(ha,ha). Hoop dat jullie met de rustdag mooi weer hebben , dan kan de was een beetje drogen.
Ja,ik ben een praktisch mens. Geniet ook een beetje van het Duitse bier en de wijn hè, nu je er toch bent.
Lieve groetjes en geniet!

Maartje

Dat klinkt goed allemaal! En de foto's zijn ook mooi.
Leuk om te lezen. Gr, Maartje

Roosje

Dat zijn flink wat kilometers elke dag zijn! Top dat het zo goed gaat. Maar ik geloof dat een rustdag in het vooruitzicht wel motiverend werkt :) Geniet ervan!