Aad & Jet per fiets naar Rome!

De Appenijnen, Toscane en Umbrie

Dag 24: Cesena - Bagno di Romagna (54.8 km)

De drukte van de stad had ons op tijd gewekt en zo konden we vroeg beginnen aan de rit de heuvels in. Ondanks dat we een rivier volgden ging het redelijk geleidelijk omhoog, de Apennijnen in. We fietsten (hoe toepasselijk) op de oude weg naar Rome. Sinds de aanleg van een nieuwe snelweg wordt deze nog maar weinig gebuikt en was het heerlijk rustig fietsen.

Naarmate we steeds verder omhoog gingen kwamen we voor een dilemma te staan. Ons plan was om vandaag de berg over te gaan en dan ergens in de afdaling een hotel te zoeken. Maar het boekje gaf aan dat deze er niet was. Eenmaal in Bagno di Romagna aangekomen hebben we al zittend op een terasje besloten te stoppen voor vandaag. Het zou nog te ver zijn om door te gaan naar de volgende overnachtingsmogelijkheid. Een korte rit dus maar.

Bagno di Romanga is, zoals de naam al zegt, een dorp met een groot kuuroord. Er zijn thermale baden die ook in de tijd van de Romeinen al volop gebruikt werden.

Het dorp was uitgestorven en we waren zowat de enige in een hotel met wel 60 kamers.

Morgen dan maar de berg/heuvel over!

Dag 25: Bagno di Romagna - Trestina (83.7 km)

De lucht was strak blauw en gelijk bij vertrek konden de jasjes en vesten al uit! Gelijk met vals plat omhoog en al snel begon de echte klim, gevolg door nog een. Het viel allemaal mee in vergelijking met de Alpen en dus hebben we de Apennijnen ook overwonnen!

De temperatuur bleef maar stijgen en stijgen richting de 30 graden. Een warme dag. Gelukkig zijn er hier in Italië genoeg openbare kranen waar je je bidon kunt vullen met kraanwater (althans, dat denken wij).

Onze lunch hebben we in een parkje in Sansepolco opgegeten, waar net de basisschool uit was en alle kinderen werden opgehaald door ouders,opa's en oma's en oppassen die opeens overal vandaag kwamen en 5 minuten later ook allemaal weer verdwenen

Na een extra stop voor een ijsje doorgefietst naar Trestina, omdat we maandag in Rome willen aankomen moesten we het lage aantal kilometers van gisteren goed maken. Dit ging prima en na een hoteleigenaar uit z'n bed te hebben gehaald konden we de kamer in. Het stelt allemaal niet veel voor, maar het heeft twee bedden. Voldoende dus!

Lekker op het terras een biertje gedronken en zo op zoek naar pasta.

Dag 26: Trestina - Bevagna (79.3 km)

Vanochtend stond er geen ontbijt voor ons klaar, maar dat hadden we eigenlijk ook niet verwacht, dus we hebben de deur maar achter ons dichtgetrokken en zijn weggegaan. We zitten duidelijk in het voorseizoen, want veel hotels hebben weinig tot geen gasten en verwachten die (lees ons) vaak ook (nog) niet.

Het beloofde een warme dag te worden, dat hadden we gisteren al op het nieuws gezien. Tel daar een heuvelachtig landschap bij op en je weet wat je te wachten staat. Veel zweten, water drinken en in de schaduw uitrusten.

Het letterlijke en figuurlijk hoogtepunt van vandaag was Assisi, een bedevaartsplek waar jaarlijks 5 miljoen mensen op af komen. Het ligt hoog tegen de heuvel aan en je ziet het al van ver. De klim er naar toe was zwaar, maar uiteindelijk de moeite waard. Vanaf een terrasje zijn we allebei apart naar de ‘plek' gelopen, zodat de ander de fietsen in de gaten kon houden. Qua drukte viel het ontzettend mee, geen stromen met pelgrims, maar enkele losse toeristen.

Wij moesten voor ons einddoel nog een stuk verder, naar Bevagna, een klein stadje met een middeleeuwse kern. Ons onderdak vanavond is een Albergo, gehuisvest in een oude klooster.

Lekker buiten pizza eten met een wijntje erbij. Genieten van het mooie weer!

Henni Pronk

Hoi Aad en Jet,
Vol bewondering lees ik jullie verhalen. Knap hoor! Jullie zullen wel afgetraind terug komen. Succes met het laatste stukje naar Rome.
groet Henni en Dirk

joop van der Krogt

Hey bikkels,

Nog even volhouden. De bekende laatste loodjes.
Fietsen, genieten, wijntje, pasta en voordat je het weet ben je in Rome.
Succes.

gr. Joop(en Lia).

lida

Vol bewondering lees ik jullie verslagen. Chapeau!!!
Nog een "klein"stukje en jullie kunnen Rome binnenvallen. Jammer dat daar geen publiek staat om jullie op te wachten. Maar als jullie alle reacties lezen, snap je wel dat wij voor jullie met z'n allen een ereboog vormen. Liefs lda

Ellen

Jippieh, jullie zijn er bijna!!! Zoals alle verhalen klinken, zie ik jullie nog besluiten de hele weg weer terug te fietsen ;-) Dikke hug uit het grijze Bonn! Geniet van de laatste dagen!

Roosje

Oeh jullie zijn er bijna! Wat fijn dat het allemaal zo voorspoedig verloopt. Succes met de laatste kilometers!!!

Joke D

Hoi Jet en Aad,
Wat goed om te horen dat alles nog steeds goed gaat.
En,idd ,mooi hè, Assisi. Daar moet je even voor van de fiets af. Het schiet al aardig op, jullie rit naar Rome.
Heb gisteren ook leuk met Annemiek getraind, heerlijk maar ook wij zijn er nog niet.
Nog veel fiets plezier, en tot gauw.
Lieve groetjes, Joke

Sanne

Wat fijn dat alles nog steeds goed gaat! Het klinkt allemaal geweldig! Krijg haast zin om zelf een keer de route te fietsen! :-) Jullie zijn er al bijna!! Vandaag komen jullie aan.....toch? Geniet van de week vakantie die jullie nog hebben!! Heerlijk ontspannen! liefs!

JokEdje

We hebben enige achterstand met het lezen van de reisverslagen i.v.m. verblijf buitenland.
Jullie zijn al flink gevorderd lezen we. Lijkt ons een geweldige ervaring. Succes met het voltooien van de reis.