Aad & Jet per fiets naar Rome!

Zuid- Tirol en het echte Italie

Dag 16: Pfunds - Laas/Lasa (67.7 km)

Vandaag zouden we de tweede pas beklimmen, de Reschenpas. De lucht was blauw, al was het wel wat kouder dan we gewend waren. Omdat het vandaag 1 mei was en vele winkels etc. gesloten waren hebben we stiekem (echt, het was de eerste keer!) 4 kaiserbroodjes meegepikt van het ontbijtbuffet.

Van de receptioniste kregen we daarna ook nog eens twee mueslirepen mee voor onderweg. Goed voorzien konden we op weg.

De weg naar de Reschenpas verliep niet vlekkeloos. Op een gegeven moment was de weg ‘gespert'. De meneer die erbij stond wist niet wat er aan de hand was. Wij vertikten het om terug te gaan en de drukke weg naar de pas te nemen, dus we zijn uiteindelijk (met toestemming) doorgereden. Er bleken kap werkzaamheden plaats te vinden, maar met wat hulp van de werkers konden we er uiteindelijk veilig langs. De Zwitserse douane beambte aan het einde van de weg was minder blij. Hij zei dat we heel gevaarlijk bezig waren en dat er een boete op stond. Maar vooruit, hij zag het door de vingers....

De Reschenpas beklimmen was zwaar, maar te doen. Bovenop kwamen we bijna in de wolken terecht en was het opeens maar tegen de 10 graden en flinke tegenwind. Dat was echt afzien.

Na 10 kilometer te hebben gezwoegd konden we eindelijk beginnen aan de afdaling die uiteindelijk leidde naar Laas, of ook wel Lasa genoemd. Want ja, we zitten officieel al in Italië al doet het hier vooral nog Oostenrijks aan en spreekt niemand Italiaans.

Gegeten in een leuke biologisch eettentje en op het nippertje nog maar een apfelstrudel mit sahne genomen, want die hadden we nog niet op!

Dag 17: Laas/Lasa - Auer/Ora (86.1 km)

Vannacht had het flink geregend, maar toen we wakker werden was het droog. Bij de bakker broodjes en 4 plakken kaas gehaald en maar op weg gegaan. Het was nog best koud, dus de lange broek en jassen kwamen weer tevoorschijn. We zaten nog steeds behoorlijk hoog, tegen de 800 meter, dus vandaag wederom lekker afdalen. Naarmate we lager kwamen werd de temperatuur ook steeds aangenamer en eenmaal in Meran/Merano aangekomen kon de lange broek en jas uit.

We fietsten door een dal, tussen de hoge bergen heen, maar de sneeuw op de toppen was inmiddels verdwenen. Ook doet het allemaal steeds Italiaanser aan, al spreekt iedereen nog wel gewoon Duits, wat inhoud dat we nog steeds in Tirol zijn.

Na behoorlijk doorgepeddeld te hebben kwamen we redelijk vroeg aan in Auer/Ora (alles is tweetalig) en hebben we een goedkope zimmer/camere gevonden bij iemand thuis.

Het stadje ligt tegen de berg aan en heeft een leuke dorpskern.

Vanavond waarschijnlijk voor de allerlaatste keer niet Italiaans gegeten, want morgen rijden we het echte Italië in en kunnen we niet meer met ons Duits uit de voeten en zullen we voornamelijk van gebarentaal gebruik moeten maken.

Dag 18: Auer/Ora - Rovereto (77.0 km)

Vannacht lekker geslapen en na een stop bij de bakker onze weg langs de Adige vervolgt. Sinds we in Italië zijn hebben we eigenlijk constant op mooie fietspaden gereden, voornamelijk gelegen langs de rivier. Ook nu hebben we de hele dag langs de rivier gereden, licht bergafwaarts en zowaar af en toe wind mee. Het ging daardoor erg makkelijk vandaag. De kilometers vlogen voorbij en na ongeveer een uurtje rijden hadden we het Duitstalige gebied verlaten en waren we in het ‘echte' Italië.

De cappuccino's worden steeds lekkerder en goedkoper!

Halverwege kwamen we door de redelijk grote stad Trento, waar we naast de duomo onze lunch hebben gegeten. Eens een keer geen kaas, maar smeerkaas op de broodjes. Vanaf morgen hopen we voor de lunch over te kunnen gaan op focaccia's en pizza.

Het was wederom weer lekker fietsweer, boven de twintig graden en veel zon. Nog niet te heet gelukkig.

Onze eindplaats voor vandaag is Rovereto, Ook een best grote stad waar het nog even zoeken was naar een slaapplaats. Uiteindelijk via het fietsboekje bij een B&B in het centrum terecht gekomen, waar de eigenaren goed Engels praten.

Net gegeten bij een tratoria waar je gewoon moet eten wat de pot die dag schaft. En het was lekker, een primi, secundo, dolce en wijn voor maar 16 euro p.p.

Nog 1 dag fietsen en dan een rustdag in Verona! We kijken er naar uit!

Dag 19: Rovereto - Verona (77.9 km)

Na een ontbijt met heel veel zelfgemaakte zoetigheden zijn we vertrokken uit Rovereto. Bij een bakker in de stad vonden we de lang naar gesmachte foccacia's en die hebben we dan ook gelijk ingeslagen voor de lunch. Eenmaal terug op het pad naast de rivier ging het weer soepel. Op een korte klim na was het volledig vlak en veelal goede fietspaden.

We hadden van tevoren via internet al een hotel gereserveerd in Verona, dus eenmaal aangekomen in de stad was het de kunst om deze te vinden. Na een paar keer vragen is dat uiteindelijk gelukt.

Het hotel ligt redelijk in het centrum en alles is op loopafstand. De fietsen staan beneden in de receptie, dat waren ze wel gewend zeiden ze.

Na eerst lekker te hebben uitgerust en alle vieze was alvast verzameld te hebben zijn we de stad ingelopen voor een drankje en vervolgens maar gelijk door om wat te gaan eten.

Een leuk restaurant gevonden waar we heel lekker gegeten hebben. Vooral de toetjes van het huis zagen er lekker uit, maar omdat we al helemaal vol zaten hebben we die niet genomen. Wie weet gaan we morgen wel terug....

Na met het thuisfront te hebben geskyped konden we lekker gaan slapen.

Dag 20: Verona (rustdag)

Vanochtend uitgeslapen tot 9 uur! Als eerste zijn we op zoek gegaan naar de wasserette die we gisteren al aangewezen op de kaart hebben gekregen bij de receptie. Helaas moesten we hiervoor wel even op de fiets, want het was niet echt dichtbij. Maarja, wassen is echt wel zeer noodzakelijk na 10 dagen in bijna dezelfde kleren te hebben gefietst ;)

Vervolgens de stad in gegaan en alles bezichtigd en wat rondgeslenterd. Het is al behoorlijk druk met toeristen en het is wennen om weer zin zo'n drukke stad rond te lopen.

Hoogtepunt voor Jet was het Casa di Julia. Erg herkenbaar als je de film ‘Letters from Julliet' hebt gezien. Het was er ook razend druk!

Helaas vandaag wat buien gehad terwijl we rondliepen en voor morgen is er ook regen voorspelt. En dat terwijl we laatst nog zeiden dat we het zo getroffen hadden met het weer. Ach, we zien morgen wel!

Vanavond natuurlijk weer even de stad in om te eten en drinken en dan zit de rustdag er alweer op!

Vermoedelijk nog 9 dagen fietsen tot aan Rome. De tijd vliegt voorbij!

mama-herme en coby

wat goed van jullie dat het zo voorspoedig gaat
wij en mama vinden het knap dat jullie al zo ver gekomen
zijn
heel veel groetjes uit nieuwkoop en voorschoten

Meike

Dat gaat echt snel, nog 9 dagen tot Rome!! Klinkt ook goed foccacia's en cappuccino's :). Morgen weer lekker met schone outfit op pad. Hopelijk valt het mee met de buien! Liefs uit NL

Jeanet Bruining

Hallo lieve Italia-fietsers!
Lees jullie fietsverhaal met genoegen en kan me zo echt een beeld vormen. Tot ik op dag 18 aankwam, daar lijken jullie de volgorde van de route ietwat door elkaar te hutselen. Rovereto en Trento liggen in Trentino, Auer/Ohra daarentegen in Alto Adige/Südtirol. Is het echt zo, dat ze in Trentino overal Duits spreken? Mijn ervaring is anders. Maar ik zou graag met jullie samen op fietsen, het water loopt me in de mond. Veel fietsgenoegen!

Joke d

Hoi Jeanet,

Joh wat maakt het uit!!
Wat maakt het uit, uiteindelijk komt het allemaal goed!!
Lieve groetjes

lida

Het is iedere keer weer bijna het zelfde verhaaltje. Maar wat maken jullie een prachtige tocht. En wat een mooi foto's. Vooral de vader/ dochter foto vind ik om in te lijsten. Geniet in Italie van hopelijk mooi weer en van het heerlijke eten. Liefs lida

Ellen

Wat geweldig, jullie zijn goed bezig! Nu al Verona, inderdaad, de tijd gaat veel te snel...! Ik denk trouwens dat er voor Italie voor morgen geen regen meer over is, die is allemaal de laatste 24 uur hier in Bonn gevallen, haha! Lieve groetjes en nog heel veel plezier, geniet ervaan jullie twee!

Joop van der Krogt

Hey Jet en Aadje,

Het is wel genieten, volgens mij, wat jullie doen. Enerzijds ben ik jaloers wat jullie presteren en meemaken, anderzijds vraag ik mij af of ik dat ook zou kunnen.
Nou ja, jullie zijn bikkels.
Jullie maken wat mee, maar hier hebben wij vandaag de champignon plaats van onze club gevierd. Naderhand groot feest in de Kuip. Heb je het nog gevolgd?
Nou hou nog even vol en geniet.

groet,
Joop (en Lia).

Roos

Jullie schieten al lekker op! Geniet van de focaccia's en cappucino's. Nog geen lekkere italiaanse ijsjes gegeten? ;)

Sanne

Wat leuk om jullie reis zo te volgen! Foto's zien er ook super uit! Prachtig! En nog maar 9 dagen tot Rome. De tijd vliegt inderdaad!! Geniet ervan!! Xx Sanne